Welcome!

Bismillahirrahmanirrahim
This blog is dedicated to all retro classic car lovers & enthusiasts in Brunei. Enjoy your stay and thank you for visiting. Go Retro!



Saturday, November 8, 2008

07/06/1977 Datsun 160J SSS (Black Uga) owned by Helmi


DATSUN 160J SSS HISTORY

Before the Stanza, there was the Violet, which sold overseas as Datsun 140J/160J, or in the USA as Datsun 710. This model was built as 2 door Sedan, 2 door Hardtop Coupe, 4 door Fastback Sedan, 4 door Notchback Sedan, Wagon, and Van. The sporty SSS model has rear independent suspension, others have leaf spring.

The Datsun 160J, aka Datsun Violet, and the sportier version, Datsun 160J/Violet SSS had IRS suspension and L 16, 18 and 20B engines and S/U twin carburetors. This later Datsun, the Violet/160JSSS was not offered in the US and Australia, but it was offered in many markets. This Datsun Violet/160JSSS became the biggest winner vehicle Datsun ever had, making inroads in off road competition and road races. This Datsun 160JSSS, with its IRS suspension was Nissans's flag ship in rallye competition and road races in Asia, Europe, Africa and South America. In the US market, this Datsun Violet/160JSSS was tamed into what US markets knew as Datsun 710, a leaf spring Datsun with protruding bumpers, a great Datsun indeed, but a shadow of the mighty Datsun 160JSSS/Violet.The Datsun Violet in Japan was already a Turbo intake Datsun, the only Datsun turboed of those times.
BLACK UGA PROJECT

Assalamualaikum... Bercerita mengenai sejarah kereta Datsun Violet 160J SSS keluaran tahun 1977 tarikh pendaftaran asal 12.06.1978. Bermula dari adik iparku yang memiliki 260Z Bugal yang menarik perhatianku ingin juga satu masa memiliki sebuah kereta klasik.

Sejurus selepas melangsungkan perkahwinan, setiap kali ku tido di rumah mentuaku setiap bangun pagi mata terpukau melihat Datsun 260Z... Jadi timbullah azam ingin mencari sedaya upaya untuk mencari owner yang menjual kerita klasik terutamanya jenis Datsun.

Selang setahun berlalu pencarianku diteruskan sehinggalah ditakdirkan suatu hari, sedang-sedangku melintas melalui jalan Jerudong ku terliat sebuah datsun 2 pintu warna merah coupe???? sedang menbetulkan silencer selajur ku pusing.

Aku banyak menjumpai owner kereta tadi seorang Cina bernama Ah Kaw lalu ku tanya adakan ia ingin menjual??? Lalu ia memulakan dengan harga $2500 tapi "haiya..aku tidak jual loo". Aku menaikkan $3000 masih tidak dijualnya sehinggalah $3500 masih tetap tidak dijual.

Aku mengambi keputusan, kereta buruk itu MESTI lepas ke tanganku jadi aku menawarkan bagaimana dengan dua buah motorsikal lalu ia pun berfikir.. Ternyata umpanku menjadi lalu pagi itu juga dia telah datang kerumahku melihat dua buah motosikal yang ingin ku tukar. Akhirnya dia bersetuju. Tengahhari itu tercapai impian ku ingin mempunyai sebuah kereta klasik :).

Bermula dengan keadaan yang amat menyedihkan yang mana pada ketika berwarna merah mati cat habis tayar belimbing bertagar yang lebih menyayat hati lagi minyaknya dalam keadaan E hehehheh lalu ku bawa ke stesen minyak bersama adik iparku. Sudah sampai di sana ku matikan enjin tapi nda mau mati masih hidup Bropp Broopp Brooopppp pada ketika itu juga ku berdoa "Beranti tah ko injin Amin.." Lalu ku gosok stereng syg keritaku ne.. kana ketawa kan oleh orang sebalah yang jua turut membali minyak... Kata orang mengisi minyak "Mengapa Ya?" ku jawab "Ketaku ani gian ani kan berjalan saja, nda mau dimatikan injin" hehhehhe
TO BE CONTINUE...

3 comments:

Black Uga said...

mudah2 kau sntiasa sihat amin jauh2 jgnth meragam buat hal amin....

BlackStallion said...

Amin :) bersama2 tani berdoa...nice ridez bro...jaga ya a...take care bro...contact2 ja if apa2. manatau ada dapt ku tolong..insyaLLah.

Anonymous said...

lucu juga baca cerita oom helmi
tapi memang kalo sudah suka apa pun harus dijadikan hehehehheee...
selamat ya oom semoga si datsun ga ngerepotin dan skarang udah mau berenti mesinnya kalo diminta. amien...